วันอาทิตย์ที่ 13 กรกฎาคม พ.ศ. 2557

What/How to Study?

Before we go for it, the ICT core course of Mattayom 2 (Grade 8) :  O22101 Occupation and Technology, we should know about its background.  Yes, what to be known is the Basic Education Core Curriculum B.E. 2551. The curriculum is the guide star that helps us what/how to manage the course and the class.  Because this is the core course , so the grade level indicators are what we have to follow.  There are four indicators (or learning outcomes).
                                                             
ก่อนที่นักเรียนจะเรียนวิชาคอมพิวเตอร์ (เทคโนโลยีสารสนเทศ) ในชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 (เทียบได้กับ grade 8 ของสากล)  อยากให้เราลองมาทำความเข้าใจกับหลักสูตรที่เราใช้เป็นแนวในการจัดการเรียนการสอนกันเสียก่อน  ในที่นี้จะให้นักเรียนดูทั้งสองภาษาเลย   



Former Kanchanapisek students (academic year 2005) : the best ever kids I have known.




หลักสูตรแกนกลางการศึกษาขั้นพื้นฐาน 

พุทธศักราช  ๒๕๕๑

The Basic Education Core Curriculum

B.E. 2551 (A.D.2008)




กลุ่มสาระการเรียนรู้การงานอาชีพและเทคโนโลยี
Learning Area of Occupations and Technology


สาระที่ ๓         เทคโนโลยีสารสนเทศและการสื่อสาร       
Strand 3:    Information and Communication Technology

มาตรฐาน ง ๓.    เข้าใจ เห็นคุณค่า และใช้กระบวนการเทคโนโลยีสารสนเทศในการสืบค้นข้อมูล
          การเรียนรู้  การสื่อสาร การแก้ปัญหาการทำ
งาน   
และอาชีพอย่างมีประสิทธิภาพ ประสิทธิผล และมีคุณธรรม                                                                                                                                                                                                                                     
    Standard O3.1:      Understanding, appreciationand efficient, effective and ethical use of information technology processes in searching for data, communicating, problem–solving, working and livelihood



ตัวชี้วัดชั้นปี    Grade level indicators


ม. ๒   Grade 8
1อธิบายหลักการเบื้องต้นของการสื่อสารข้อมูล  และเครือข่ายคอมพิวเตอร์
Explain basic principles of communicating data and computer networks
2อธิบายหลักการ  และวิธีการแก้ปัญหาด้วยกระบวนการเทคโนโลยีสารสนเทศ
Explain principles and methods of problem-solving through information technology processes.
3ค้นหาข้อมูล และติดต่อสื่อสารผ่านเครือข่ายคอมพิวเตอร์อย่างมีคุณธรรมและจริยธรรม
Search for data and communicate through computer networks morally and ethically.
4. ใช้ซอฟต์แวร์ในการทำงาน 
Use software for work


The author as a teacher of an ICT classroom in any year ago


The indicators are very significant for the core course, well they have been required by the National Curriculum. And every school should follow it. Teacher can never teach any contents less than its requisitions, but he can teach more than those. We need two hours for the core course and only one hour for the extended course.  The teacher defines the learning outcomes for the extended course instead of indicators.  Blog Creation (with Google Blogger) is what the teacher prefer to teach his students.

หัวใจสำคัญก็คือ Indicators (ตัวชี้วัด)  สำหรับวิชาพื้นฐาน หรือวิชาแกน (Core course)   ซึงจะถูกกำหนดมาแล้วจากส่วนกลาง คือ ทุกโรงเรียนจะต้องสอนตามแนวนี้  ห้ามสอนน้อยไปกว่าที่กำหนด (แต่สอนเกินได้ หากผู้เรียนมีความพร้อม)    วิชาคอมพิวเตอร์พื้นฐาน (ง22101 การงานอาชีพและเทคโนโลยี 2 ) เรียนสัปดาห์ละ 2 ชั่วโมง   แต่ถ้าเป็นวิชาเลือก หรือวิชาเสริม (Extended course) จะไม่เรียกว่า Indicators  แต่จะเรียกว่า Learning outcomes (ผลการเรียนรู้)     ในกรณีวิชาคอมพิวเตอร์ ครูผู้สอนจะเป็นผู้กำหนดเองตามความเหมาะสม "การสร้างบล็อก" (ด้วยตัวสร้างบล็อกของกูเกิล) เป็นสิ่งที่ครูผ๔้สอนจะนำมาสอนนักเรียนในวิชาเสริมนี้

ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น